Esteetön Suomi -palkinto Suomen saavutettavin kirkko -radio-ohjelmalle

19.5.2017

Vuoden 2017 Esteetön Suomi -palkinto on myönnetty Suomen saavutettavin kirkko -radio-ohjelmalle, jonka toteuttivat Kirkkohallitus ja Radio Dei. Kyseessä oli radio Dein kesäkisa vuonna 2016, jossa etsittiin Suomen saavutettavinta kirkkoa. Kisan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta saavutettavuudesta ja nostaa esiin myönteisessä hengessä niitä tapoja, joilla saavutettavuutta edistetään. Radio-ohjelmassa käsiteltiin saavutettavuutta laajasta näkökulmasta käsin mm. fyysinen esteettömyys, kehitysvammaisuus, asenteet, selkokieli, viittomakieli olivat lyhytohjelmien teemoina.

Palkinto luovutettiin Eduskunnan VAMYT-ryhmän Esteettömyystilaisuudessa Pikkuparlamentin kansalaisinfossa Helsingissä 19.5.2017. Palkinnon jakoi kansanedustaja Johanna Karimäki.

- Kirkon saavutettavuusohjelman lähtökohtana on, että kirkko kuuluu kaikille. Ollakseen uskottava, kirkon toiminnan täytyy olla saavutettavaa, kiteyttää asiantuntija Katri Suhonen Kirkkohallituksesta.

- Suomen saavutettavin kirkko radio-ohjelmassa pyrittiin nostamaan myönteisessä hengessä esille saavutettavuuteen liittyviä teemoja. Ohjelmassa tutustuttiin kirkon vammaistyön neuvottelukunnan ehdottamiin saavutettaviin kirkkoihin eri puolilla Suomea, Suhonen kertoo.

Kunniamaininnat myönnettiin Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Ruskis-koulun uudelle ja esteettömälle pihalle sekä Tampereen vammais- ja esteettömyysasiamies Jukka Kaukolalle. Valterin piha-alue on kaikille avoin ja kaikille toimiva monipuolinen ja moniaistinen leikki- ja oppimisympäristö. Jukka Kaukola on tehnyt jo vuosia laajaa yhteistyötä eri järjestöjen, Tampereen kaupungin palvelujen ja opiskelijoiden kanssa.

Palkinto jaetaan joka toinen vuosi tunnustuksena toiminnalle tai kohteelle, joka valtakunnallisesti merkittävällä tavalla toteuttaa laajaa näkemystä esteettömyydestä ja Design for All -periaatteesta. Palkinnon saajan valitsi viisijäseninen palkintolautakunta, johon kuuluivat edustajat Invalidiliitosta, Rakennustietosäätiö RTS:stä ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFAsta.

Lisätietoja:

Esteettömyysasiantuntija Harri Leivo, Invalidiliitto ry, harri.leivo@invalidiliitto.fi, puh. 040 539 7087

Asiantuntija Katri Suhonen, Kirkkohallitus, katrielinasuhonen@gmail.com, puh. 0440 591642

Maisema-arkkitehti Jenny Asanti, Sito Oy, jenny.asanti@sito.fi, puh. 020 747 7352

Vammais- ja esteettömyysasiamies Jukka Kaukola, Tampereen kaupunki, jukka.kaukola@wippies.fi, puh. 050 5410 850

Sivun alkuun